Niejeden nauczyciel zastanawia się nad tym, jak zmotywować ucznia do
nauki historii, jak sprawić, aby poprawnie łączył fakty z datami,
krytycznie myślał i jednocześnie rozwijał swoje zainteresowania. W
lubańskiej „Jedynce” postanowiono innowacyjnie wprowadzić realizację
powyższych celów za pomocą przygotowanych przez uczniów gier
planszowych.
Od początku marca uczniowie klas piątych podczas lekcji historii
pogłębiali wiedzę na temat państwa pierwszych Piastów.
Analizowali teksty źródłowe, mapy, infografiki. Zastanawiali się nad
przyczynami przyjęcia chrztu przez Polskę czy skutkami rozbicia
dzielnicowego. Poznawali warunki życia mieszkańców oraz ich jadłospis.
Dowiedzieli się, że nasi przodkowie często jedli polewki z rozgotowanych
ziaren zbóż, a mleko było luksusem, na który mogli sobie pozwolić tylko
nieliczni. Za towary płacili płatami lnu lub skórami wiewiórek.
Uczniowie w świetny sposób wykorzystali zdobytą wiedzę, projektując grę
dydaktyczną dotyczącą Polski pierwszych Piastów, jednocześnie dobrze się
przy tym bawiąc.
Gry dydaktyczne na lekcji historii spełniają szereg ważnych funkcji, w
procesie nauczania dają wiele korzyści uczniom. Doskonale motywują do
pracy, szczególnie ucznia nieśmiałego lub mającego niskie poczucie
własnej wartości. Ważne jest również to, że gry są prowadzone między
uczniami, a nie w relacji
uczeń
–
nauczyciel.
Uczeń kontaktuje się ze swoim kolegą, równorzędnym partnerem, co w
zdecydowany sposób ogranicza
elementy
stresu i lęku. Rola nauczyciela ogranicza się do wyjaśniania spornych
sytuacji.
Piątoklasiści przygotowali ponad 50 różnych gier planszowych, memory,
kart sprawdzających wiedzę historyczną. Planszówki zostały
zaprezentowane i przetestowane podczas lekcji (niektórzy uczniowie nie
mogli doczekać się lekcji, więc grę zaczęli już na przerwie). Utrwalona
wiedza na pewno pozostanie w głowach na długo.
A.S.C.